Interview med Caspar Mahrt, Cas Cas Gruppen

Kan du fortælle lidt om dig selv og din virksomhed?  

Virksomheden hedder Cascas Gruppen. Vi sidder primært ude i Glostrup, men vi har aktiviteter i hele Danmark. Vi arbejder primært med erhvervsrengøring, facility service og affaldssortering. Jeg startede i virksomheden som økonomiansvarlig og del af direktionen i 2015.   

Kan du fortælle lidt om, hvorfor I er medlem af Danske Service?  

Oprindelig kom vi med i Danske Service, fordi det var et krav. Efter at jeg blev spurgt, om jeg ville være med i bestyrelsen og sagde ja, kan jeg mærke, at jeg synes, at det er dejligt, at vi arbejder for et væsentligt lønniveau og for, at alle i branchen ved, hvad en times arbejde er værd. Det kan jeg godt lide at være med til at arbejde for, således at dem der udfører et arbejde, som de fleste synes er noget værre fis, rent faktisk også bliver lønnet og behandlet godt.  

Medlemskabet handler i høj grad om overenskomster for at sikre de almindelige vilkår i branchen. Rengøring er ofte et underprioriteret område. Det bliver ofte talt om, som om det ikke er væsentligt, selvom alle sætter pris på, at det er gjort ordentligt.  

Det kunne være godt, hvis man gjorde erhvervslivet mere opmærksom på, at de skal købe rengøring hos firmaer, der kan dokumentere, at de giver et ordentligt lønniveau.  Både mig og mine kollegaer i bestyrelsen, oplever, at der bliver budt under [ved udbud] til et niveau, som umuligt kan lade til ordentlige lønninger. Alligevel vælger eksempelvis kommuner det billigste tilbud.  

Er der noget, du vil fremhæve i forhold til Danske Services betydning for vores medlemmer?  

Vi er jo en brancheorganisation for en branche, som generelt ikke har overdrevet stor tilslutning, men med de medlemmer vi har og den støtte vi får – også via Dansk Erhverv, som har lyst til at støtte os, synes jeg, at vi har mulighed for at blive en brancheorganisation, der har mere at sige. Så kan vi sammen løfte branchen, så vi ikke bliver set som nogle, der ikke har brug for en organisation. Der er trods alt lidt mere i det, hvis man laver erhvervsrengøring hos eksempelvis fødesvarevirksomheder.   

Hvordan oplever jeres virksomhed den aktuelle mangel på arbejdskraft i servicebranchen?  

Vi er så heldige, at dem vi har ansat og nogle af vores underleverandører har et kæmpestort netværk, som vi bruger meget, når vi rekrutterer, men jeg kan sagtens nikke genkendende til, at der er mangel på arbejdskraft. Vi har en høj andel af medarbejdere, der kommer ind og så er de hos os et par måneder, før de er ude igen – enten fordi de ikke er kvalificerede, eller fordi de flytter over til en branche, hvor der er mere prestige.   

Jeg kan forestille mig, at en af årsagerne til manglen på arbejdskraft er, at folk anser rengøring som et nedværdigende erhverv. Jeg forstår det ikke. Jeg har gjort rent hele mit liv og jeg synes bestemt ikke, at det er nedværdigende, men det er noget, som de fleste ikke synes er særligt prestigefyldt.  

Jeg startede allerede som 15-16årig med at gøre rent, fordi min mor havde brug for nogen til at hjælpe. Ved at gøre rent fik jeg ofte bedre løn end eksempelvis flaskedrenge og tøjekspedienter og efterhånden, som jeg blev ældre, blev jeg naturligvis mere selvstændig. Jeg ved godt, at timerne nogle gange ligger lidt skævt, men det giver nogle andre fordele, når man har fri, mens andre er på arbejde. Det, synes jeg, er rigtigt fedt!  

Har du nogen holdning til, hvad Danske Services indsatsområder skal være i de næste 5-10 år?  

Især at man arbejder for at øge prestigen i branchen – at vi er til stede i forskellige medier, at vi fremhæver, at rengøring ikke er et lortearbejde, og at det er bedre lønnet end flere sammenlignelige brancher. Hvis man har en god arbejdsplads, er det et ganske fint arbejde. Jeg synes faktisk, at Danske Service har lagt et stort arbejde i at være aktive i medierne, selvom det er svært at trænge igennem. Det er fedt, at vi kan vise, at vi er aktive og forhåbentlig tiltrække medlemmer på den måde.   

Har du et overordnet argument for, at rengøringsvirksomheder skal melde sig ind i Danske Service?  

Ja, især de små virksomheder får nogle værktøjer til at forøge deres muligheder for at kommunikere vigtigheden i, at de betaler ordentlige lønninger. Hvis man er medlem, følger man en overenskomst og underbetaler ikke sine medarbejdere. Der er også en masse andre tilbud, som man får adgang til ved at være medlem af både Danske Service og Dansk Erhverv. Man får mulighed for at komme til kurser i Børsen og deltage i webinarer, hvor man får gennemgået de vigtigste pointer i eksempelvis en ferielov, udbudsmateriale eller i regnskabsopsætning. Der er rigtigt mange tilbud, som små erhvervsdrivende kan få rigtigt meget ud af.   

I min virksomheder bruger vi meget juridisk hjælp fra Dansk Erhverv. Når man er i en arbejdsgiverforening, vil man gerne have hjælp til de forhold, som har noget med ansættelser at gøre. Her hjælper Dansk Erhverv og Danske Service rigtigt godt. Derfor er det rigtigt fedt både at være med i Dansk Erhverv og Danske Service, som henholdsvis arbejdsgiverforening og brancheforening.   

Mener du, at kampagnen ”Rigtigt Rent”, som vi arbejder på sammen med 3F, skaber tilstrækkeligt fokus på de udfordringer, som din virksomhed står overfor?  

Bare det, at det er en kampagne, som vi kører sammen med lønmodtagernes fagforening, er rigtigt fedt. Det viser, at begge parter samarbejder om at løfte branchen

Caspar Mahrt
Bestyrelsesmedlem

Cas Cas Gruppen

E. caspar@cascasgruppen.dk
T. 7070 7310