Interview med John Christensen, RATIONEL Vinduespolering A/S

Kan du fortælle lidt om dig selv og din virksomhed?

RATIONEL blev oprettet i år 1976 som et privatejet firma. Jeg købte firmaet i år 1997 og omlagde det til A/S i år 2000 – Marianne, som er i familien, købte firmaet i 2021. Vi beskæftiger os med vinduespolering og afrens på glas og ruder efter håndværkere ved nybyg. Solcelle-, facade- og skiltevask indgår også. Vi er landsdækkende og har egne fuldtidsansatte geografisk fordelt i hele landet. Vi sælger også rengørings- og vinduespudsningsartikler fra egen åben butik. Derudover går vi i luften med en ny internetbutik inden for få måneder, efter vi har etableret os med lagerhal for ca. to år siden.

Alle vores biler er topudstyret med alle tænkelige materialer, da vi er kendt for at benytte og eje de nyeste ting inden for vores fag. Vi ejer selv en 8 T 33 m. lastbillift, som muligvis snart får følgeskab af flere maskiner. Alle biler har GPS, som er tilknyttet vores egenudviklede APP. Appen ”Gey balance mobile” kan hentes på App Store, og den er udviklet efter næsten 40 års erfaring. Appen styrer alle vores kunder direkte i forbindelse med de ansatte i forbindelse med deres lønninger og meget andet.

Vi er en af de få vinduespoleringsvirksomheder, der fuldt ud benytter os af branchens opmålingssystem. Vi kører lønninger derefter, som er indbegrebet af vores vinduespoleringsoverenskomst.

Hvorfor er I medlem af Danske Service? - Hvordan ser du Danske Services betydning for vores medlemmer?

RATIONEL har siddet i bestyrelsen under VPA (Vinduespolerernes Arbejdsgiverforening) under Dansk Industri tidligere i otte år. Dansk Industri fik dog nedlagt VPA, da man syntes, at det var for småt med en sådan bestyrelse for en så lille branche – og så mistede vi vores stemme i branchen.

Jeg søgte så andre veje, for dem der var lydhør og ville vise interesse for vinduespudsning. Det blev Danske Service, som næsten øjeblikkeligt spurgte, om jeg ville ind i bestyrelsen. Danske Service arbejder fint for vinduespoleringsbranchen, men det er jo en nichebranche som jeg personligt altid vil forsøge at få så meget fokus som muligt på. Juridisk har jeg tidligere fået hjælp via Danske Service, og vi er glade for, at regler og andet kedeligt bliver oplyst gennem Danske Service.

Ser du manglen på arbejdskraft som en udfordring for servicebranchen? - Er det noget I oplever i jeres virksomhed?

Vi har i mange år haft mangel på arbejdskraft. Og ja, det er en stadig stigende udfordring. Vi må desværre ty til hjælp fra underleverandører for at overleve, som vi naturligvis har lavet skriftlige aftaler med, så der er kontrol med samarbejdet. I møde med Danske Service og 3F fik vi forhåndsgodkendt muligheden og accepten for løstime og halvansatte, som vi i branchen ellers ikke har måtte benyttet. Det har åbnet for en nemmere tilgang.

Hvad mener du, at Danske Services indsatsområder bør være i de kommende år?

Jeg ser gerne, at Danske Service fokuserer på kurser og uddannelser indenfor vinduespoleringsfaget og stærkere synlighed på, hvorfor man bør benytte organiseret vinduespolering. Derudover bør der være mere løbende informationer til stat, kommuner og liberale erhvervskunder om, at der er vinduespoleringsoverenskomster og organisationer, som sætter barren højt for at have ordnede forhold.

John Christensen
Bestyrelsesmedlem

Rationel Vinduespolering A/S 

E. rationel@rationel-as.dk
T. 9816 1744