Interview med Tommy Møller fra A.B.J. Rengøring I/S

Kan du fortælle lidt om dig selv og din virksomhed?

A.B.J. Rengøring er en familievirksomhed. Jeg startede med at hjælpe til i firmaet, da jeg var barn. I år 2000 overtog jeg selv driften af virksomheden og jeg har snart 40års jubilæum. Dengang var der seks medarbejdere inklusiv mig selv - i dag er vi næsten 80 medarbejdere. Vi arbejder mest med kontorrengøring, privat rengøring, rengøring for kommuner og vinduespolering.

De sidste 20 år har været meget spændende. I en virksomhed som vores, er det chefen, der skal udvikle sig for at få virksomheden til at udvikle sig.

Min personlige udvikling har været ledt frem af, at jeg elsker det, jeg gør. Jeg elsker at arbejde med mine medarbejdere og få virksomheden til at køre, så både kunden og medarbejderen er glade.

Hvorfor I er medlem af Danske Service?

Vi har været medlem i over 30 år. Det har altid været det mest logiske, fordi det giver størst sikkerhed. Man kan ikke både være advokat og rengøringsmand, så man er nødt til at uddelegere nogle af de administrative opgaver. Særligt da jeg begyndte at komme til generalforsamlingerne, begyndte det at give mening. Danske Service giver råd og vejledning, og man kan ringe og spørge, hvis man er i tvivl om noget.

Når jeg kan lide det, jeg laver, vil jeg også gerne være med til at udvikle det. At kunne udvikle vores branche - det er vigtigt for mig.

Er der noget, du vil fremhæve om Danske Services betydning for vores medlemmer?

Jeg synes, at det fællesskab, der er i at komme med til generalforsamlingerne og sparre med hinanden, giver rigtigt meget. Når man kommer rundt til forskellige virksomheder, kan man tydeligt mærke forskel på, om de er medlem af Danske Service eller ej. Derfor synes jeg, at Danske Service berettigelse er stor. Derudover har jeg lært meget af de kurser, som jeg selv har taget ved Danske Service.  

Jeg tror, at det er vigtigt at gøre servicevirksomhederne opmærksomme på, at det er et fællesskab, hvor man hjælper hinanden med hverdagsproblemer. Det handler om at kommunikere bredt, at der virkeligt er brug for Danske Service.

Hvordan oplever jeres virksomhed manglen på arbejdskraft i servicebranchen?

Vi har det svært ligesom alle andre. Der har jo lige været en artikel fra Dansk Erhverv om, at branchen gik glip af to mio. om året på vinduespoleringsområdet, fordi vi ikke kan følge med efterspørgslen.

Så vi må tænke ud af boksen. Kunderne er vigtige, men mine medarbejdere er vigtigere. Hvis mine medarbejdere er glade for at gå på arbejde, så er de villige til at anbefale venner eller tidligere kollegaer. Derfor oplever vi det som en form for selvhjælp, når medarbejderne er glade, fordi det både bidrager til at fastholde den enkelte medarbejder, men også til at få ny arbejdskraft. Jeg tror, at fællesskabet og sammenholdet hos medarbejderne er meget vigtigt – det har hjulpet på udfordringen med rekruttering.

Hvad mener du, bør være Danske Services indsatsområder de næste par år?

Jeg synes, at vores indsats skal ligge i et stærkere samarbejde med 3F. Alle kan jo svinge en kost, men der er så mange ting, som man skal vide, hvis man skal gøre ordentligt rent. Jo bedre vi kan passe på vores medarbejdere og jo mere vi kan uddanne dem, des mere selvværdsfølelse kan vi give dem. Det skal Danske Service skabe nogle gode rammer for.

I Danske Service er der jo både større og mindre medlemmer, men det er mange af de samme udfordringer, som virksomhederne har. Man kan ikke ændre en branche, man ikke tænker anderledes og udvikler sig. Det handler om at vise, hvorfor vi er uundværlige.

Hvad tænker du, om kampagnen Rigtigt Rent?

Jeg synes, at det er et fantastisk initiativ og jeg er glad for, at der er et godt samarbejde mellem 3F og Danske Service. Jeg synes, at det er nogle rigtigt fine videoer og jeg synes, at budskabet er rigtigt godt. Det handler bare om at komme endnu bredere ud med kampagnen til både potentielle kunder og medarbejdere.

Tommy Møller
Bestyrelsesmedlem

A. B. J. Rengøring I/S 

E. tommy@abj-ren.dk
T. 2148 4139